Jak u nás probíhá Velký servis kola?

Dobrý technický stav kola má zásadní vliv jak na bezpečnost, tak samozřejmě na funkčnost a na Váš pocit z jízdy. Přestože se jízdní kolo, například oproti autu, jeví jako jednoduchý bezúdržbový stroj, je na kole celá řada komponentů, které vyžadují pozornost a pravidelnou údržbu. Platí, že Vaše pozornost kolu by se měla úměrně zvyšovat s požadavky, které na kolo kladete, ale i v případě, že Vám kolo slouží jen jako prostředek pro přesun z místa na místo, měl by být kolu základní servis vždy pravidelně poskytován.

Rozsah servisních bodů, kterým je třeba věnovat péči na kole je poměrně obsáhlý. Některé se týkají všech kol, některé jsou specifické. Pro ilustraci jsme vybrali náš servisní balíček “Velký servis”, ve kterém Vám popíšeme, čím vším si Vaše kolo při takové údržbě u nás projde, a který zahrnuje většinu ze společných servisních úkonů.

Rozložení a očištění

Základním předpokladem pro správnou funkci kola, je jeho čistota (a samozřejmě následné správné namazání, ale k tomu se dostaneme až v další části). Jsou věci, na které má čistota vliv přímý, jako například zanesená přehazovačka, která vlivem usazených nečistot nebude mít správný chod. Nebo nepřímý, který se většinou projevuje vrzáním, křupáním a dalšími zvuky, které Vás přivádí k šílenství, přestože jste vše “na krev” dotáhli, ale při tom může být příčinou jen jemný prach zateklý kolem sedlové trubky do rámu. Samotnému servisu tedy předchází konzultace se zákazníkem, kdy si pečlivě vyslechneme, co Vás s kolem trápí a společně si stav kola projdeme. Již při této první prohlídce mnohdy objevíme opotřebení, nebo závady, které společně se zákazníkem na místě probereme a společně případně vybereme vhodné komponenty na výměnu.

Každé kolo, které přijde na velký servis nejprve rozložíme a důkladně očistíme. Z kola se sundá řetěz, výplet, demontují se kliky, šlapací střed, přehazovačka a z výpletů se demontuje kazeta. Zároveň s čištěním komponentů, probíhá celá řada kontrol. A to jak vizuálních, tak mechanických. Důležitý je postup čištění, kdy je třeba používat šetrné prostředky, které nebudou chemicky narušovat komponenty a jejich části a vyvarovat se mytí tlakem vody. Jízdní kolo je konstruováno tak, aby mu nevadil déšť a cákající voda, ale v případě mytí tlakem, se voda dostane i do uzavřených částí a ložisek, kde působí velké škody.

Řetěz - před tím, než se přistoupí k čištění, se pomocí speciální měrky změří úroveň vytažení řetězu. Počet kilometrů, které musí řetěz zvládnout je velmi individuální a záleží na terénu v kterém jezdíte, hmotnosti jezdce, zda používáte lehčí, nebo těžší převody a také na zmiňované čistotě a správném namazání. Řádově se nájezd na řetěz pohybuje mezi 1000-2500 km. V případě, že se řetěz nemění, je rizikem přetržení řetězu, které v nesprávný moment může způsobit dost nepříjemný pád. Druhým rizikem je, že příliš vytažený řetěz začne nadměrně opotřebovávat zuby kazety a převodníků, kde je pak investice do opravy o mnoho vyšší, než do výměny řetězu. Pokud je řetěz ještě v pořádku, ponoří se do lázně z ekologicky odbouratelného odmašťovacího prostředku, aby se z něj dostaly veškeré nečistoty a při zpětné montáži se mohl nový olej nanést na čistý materiál. 

 

Zapletená kola - při čištění kol probíhá vizuální kontrola stavu plášťů, kdy se kontroluje v jakém stavu je vzorek a stav boků, kde zvlášť u starších plášťů býva evidentní degradace gumy a popraskání, které může vést k defektu. Zároveň se mechanik zaměřuje na stav nábojů kol. Konkrétně vůle a volnost otáčení v osách a na ořechu (unašeč kazety). Ve většině moderních kol jsou již průmyslová ložiska, která nevyžadují dodatečné mazání, takže pokud není zjištěn problém, náboj není třeba rozebírat. V případě, že se při kontrole objeví zvláštní projev náboje, přistupuje se k demontáži ložisek, která většinou bývají příčinou problému. Včasnou výměnou ložisek můžete předejít neopravitelnému zadření a vymačkání pouzder celého náboje. Po očištění se kola umisťují do centrovací vidlice, kde se kontroluje, zda kolo vede přímo, nebo je na něm tzv. osmička. Každé kolo se tedy vycentruje a pomocí tenzometru proběhne kontrola napnutí drátů. Součástí je i vizuální kontrola stavu brzdných ploch na ráfcích, či kotoučích, ale o tom až v kategorii brzd.

 

 

Kliky, kazeta a šlapací střed - přesto, že máme v současné době nepřeberné množství různých šlapacích středů, funkce všech je závislá na dvou základních bodech - správné uložení/dotažení v rámu a dobrý stav ložisek. Stejně jako v nábojích, jsou ve šlapacích středech použita průmyslová ložiska, která ale pro lepší ochranu proti nečistotám, bývají dodatečně zapouzdřená a při poškození se přistupuje k výměně celého středu. Na klikách se po očištění zkontroluje správné dotažení převodníků, které bývají další z příčin nepříjemného vrzání a společně s kazetou se opět odmastí šetrným prostředkem. Také kazeta a převodníky se časem opotřebují a dojde k vymačkání jednotlivých zubů. I na tento typ opotřebení existuje měrka, ale hlavním informátorem problému bývá řetěz. V případě, že po výměně řetězu začne docházet k přeskakování a nepřesnému řazení, je s největší pravděpodobností na čase vyměnit kazetu, nebo převodníky. Nebo obojí.

Přehazovačka a přesmykač - nejvíce trpí na zanášení prachem, blátem a usazeným starým mazivem. Pokud je přehazovačka zanesená, nebo zatuhlá vlivem nesprávného namazání, nelze správně seřídit. Rolničky (ozubená kolečka) přehazovačky jsou výměnná a zpravidla mají menší životnost, než zbytek přehazovačky.

Hlavové složení - posledním bodem kontroly spadající pod čištění kola, je kontrola ložisek hlavového složení. Demontuje se přední vidlice, otře se staré mazivo, které obsahuje obroušené částečky ložisek a jemný prach a může být dalším z prvků způsobujích vrzání a aplikuje se mazivo nové.

Kompletace kola po očištění a další kontrola

Lanka, bowdeny, a řazení - když máme kolo a všechny komponenty očištěné, namontují se zpět na kolo a pokračuje se v seřizování přímo na kole samotném. Společně s bowdeny se mění i lanka. Poté se seřídí chod přehazovačky a přesmykače. Nakonec se celá řetězová soustava namaže vhodným olejem.

Brzdy - komponentům, které mají zásadní vliv na bezpečnost, je třeba věnovat maximálně důslednou kontrolu. Jak bylo zmíněno výše - již během čištění probíhá vizuální kontrola dosedacích brzdných ploch. Jsou to buď ráfky, nebo kotouče. I na ráfcích a kotoučích vlivem brždění ubývá materiálu a je třeba pravidelné kontroly, aby nedošlo k deformaci vlivem velkého úbytku. Protikusem pak bývají u ráfku brzdové špalíky, nebo u kotoučových brzd brzdové destičky. V případě, že brzdy brzdí bez problémů, proběhne pouze vizuální kontrola a pokud mají destičky, nebo špalíky dostatek materiálu, není potřeba je měnit. U hydraulických kotoučových brzd pak při velkém servisu vždy měníme celou náplň brzd. V tomto případě je to speciální druh oleje, který se liší podle typu brzdy. Dlouho neměněný olej ztrácí své vlastnosti a může docházet k propadání brzdy, nebo nepravidelnému záběru. Při výměně kapaliny se také celé ústrojí zbaví vzduchových bublin.

Na takto očištěném a seřízeném kole, se ještě jednou projdou veškeré spoje a šrouby a zkontroluje se správné dotažení. Nakonec je kolo potřeba projet, abychom se ujistili, že řazení i brzdy fungují i pod zátěží šlapání. Při přebírání hotového kola zákazníkem ještě jednou projdeme veškeré zásahy, které na kole byly provedeny a zároveň jsou předány veškeré informace o současném stavu kola a o výhledových potřebách dalšího servisu.

 

Objednat na servis se můžete:

- osobně na našich prodejnách v Praze a v Teplicích

- telefonicky na tel. č. +420 728 106 020 (Praha) nebo na tel. č.  +420 724 758 539 (Teplice)

- e-mailem - praha@koloshop.cz, teplice@koloshop.cz

- při přijetí kola Vám vždy vystavíme Servisní list

Publikováno: 4. 1. 2019

Nejčtenější články

×
produkty k porovnání
Porovnat