Nejčastější dotazy na elektrokola

FAQ elektrokola

Je vyšší točivý moment nejdůležitějším parametrem?
Odpověď by byla ano, pokud by všichni výrobci splňovali stejná kritéria. Avšak posuzování motoru v Číně (Bafang) je odlišné od Evropy (Bosch, OLI, Brose) i Japonska (Shimano, Yamaha). Tudíž 95Nm, který má mít Bafang M500, má být silnější než Bosch Performance CX GEN4 85Nm - avšak když kola srovnáváte v terénu, zjistíte, že tomu tak není. Tudíž je lepší dát na osobní pocit, který získáte například při porovnávání našich kol z půjčovny.

Čím se mezi sebou liší motory?
Nejčastěji naleznete na kole středový motor a v menší míře nábojové/zadní motory. U elektrokol se zadním motorem je jednodušší šlapání (je zde frekvenční senzor, který vnímá jak rychle šlapete a dává 100% výkonu), u elektrokol se středním motorem je zde šlapání “modulativnější” (torzní senzor Vám pomůže tak, že jakou silou šlápnete do jednoho pedálu, takovou silou Vám pomůže druhý). 

Stačí mi nábojový(zadní) motor?
Pokud jezdíte hlavně po zpevněných cestách s menším profilem tratě, tak určitě ano. Zadní motory jsou ekonomické varianty elektrokol. Pokud potřebujete popojíždět, výletovat a neočekáváte od kola nějaký větší výkon a komfort,  je zadový motor vhodnou volbou.

Motor se přehřívá, co s tím?
Jezděte na vyšší převody a spíše frekvenčně. Pokud se Vám bude zdát, že šlapete moc ztuha, nevolte vyšší asistenci, ale raději si přehoďte na lehčí převod. Při těžkém převodu je motor více v zápřahu a může se přehřívat. Občas napíše chybu a vy tak musíte čekat, než se motor zchladí. Opakování této chyby může mít za následek poškození motoru.

Kolik stojí dobití baterie?
Budeme-li uvažovat o baterii, která je v současné době nejpoužívanější - 17,5Ah 36V (630 Wh), tak nabíječkou běžně dodávanou 36V 2A nabijete do plna za necelých 9h. Bereme-li cenu za 1kWh průměrnou částku 3,50 Kč, vyjde Vás nabití baterie z nuly doplna na 2,20 Kč. Tudíž pokud na baterii najedete cca 100km na jedno nabití a jezdíte cca 2000 km ročně, roční náklad na energii Vás vyjde na 44 Kč.

Jaký je dojezd elektrokola?
Dojezd elektrokola ovlivňují mnohé faktory, nejdůležitějšími jsou: hmotnost jezdce, použitý převod, použitá asistence, rozměr a typ pláště a jiné. Další informace se můžete dočíst na našem blogu.

Je nutné se starat o baterii v zimě?
Ano, baterii je nutné alespoň jednou za měsíc nabít, tím docílíte toho, že nedojde v vybití baterie pod BMS. Pokud baterii nedobijete, může se stát, že se jednotlivé články podbijí a vy tak budete shánět novou baterii, či řešit repas stávající.

Lze nabíjet baterii i mimo kolo?
Ano, naprostá většina elektrokol má možnost baterii vyjmout z rámu a dobít například ve vašem obýváku. Nebo u hospodského, když jste na výletě. K tomu slouží klíče, které jste dostali ke kolu. 

Liší se jízda na elektrokole oproti kolu?
Jízda je velice obdobná. Nejdůležitější na kole je správně volit převody - “přehazovat”. Elektrokolo je totiž klasické kolo, které má navíc baterii a motor. Jak budete využívat motor je zcela na Vás. Můžete jezdit bez asistence a kolo bude fungovat tak, jak klasické, nebo s použitou asistencí můžete brát i energii z baterie. Uvědomte si však, že elektrokolo je o cca 10kg těžší, než Vaše kolo. Proto nebude nikdy tak obratné a lehce přenosné.

Na co si dát pozor při jízdě na elektrokole?
Máte větší průměrnou rychlost hlavně v těžším terénu, proto musíte i rychleji uvažovat a reagovat. Uvědomte si také, že ne všechny lesní cestičky jsou vhodné pro cyklistiku, a že pokud něco vyjedete neznamená to, že je to správná cesta.

Musí se na elektrokole šlapat?
Ano, u elektrokola je šlapání nutností. Záleží jaký senzor na kole je, ale protáčení klik s tlakem na ně, je vždy nutné. Pokud nebudete šlapat, nepojedete.

Jaké příslušenství dát na elektrokolo?
Nezapomeňte na zvonek, pro elektrokola je to skoro nutnost. Dále se hodí stojánek, protože kolo se nedá opřít všude. Když máte elektrokolo, doporučujeme přikoupit USB světla, která můžete u většiny modelů dobít přímo na kole. 

Dá se jezdit i bez přípomoci?
Ano, dá. Je to jen na Vás, jak a jestli Vám má kolo pomáhat. Můžete šlapat na 0, čistě za svoje nohy. Tím, že zapnete ovládací jednotku a displej, motor Vám neklade odpor a proto je tak šlapání stejné náročné jako na klasickém kole (s tím, že elektrokolo má větší váhu).

Jak je elektrokolo těžké?
U elektrokol je váha v průměru 24kg.Nejlehčí jsou krosová elektrokola, začínající na 22kg. Horská elektrokola mají hmonost okolo 24kg a celoodpružená kola mají hmotnost zhruba 26kg. Trekingová kola, kompletně vybavená dosahují hmotnosti i nad 27kg.

Vadí elektrokolu voda? 
Ano. Voda vždy bude kolům vadit a to hlavně, když na kolo, které je nehybné prší. Pokud jedete, často se voda nestačí dostat ke kontaktům, či tam, kde dělá největší paseku.Pokud kolo potřebujete převážet a ono prší - použijte např. potravinářskou folii a obalte: displej, ovládací jednotku a baterii (kterou vyjmete z rámu).

Proč nemáte elektrokola pod 30.000 Kč?
Elektrokola jsou prodejný segment jako každý další. Tudíž zde i kvalita rozhoduje. Kupovat elektrokolo pod 30.000 se dá i u nás. Zadní motory a některé bazarové kusy spadají do této kategorie. Když budeme mít však v hlavě středový motor tak vězte, že cena nám začíná na 40.000 Kč, kde jsme schopni garantovat, že kvantita nám nesníží kvalitu.

Jak častý je servis?
Opět se zde uvidí, jak správně na kole jezdíte. Opotřebení jednotlivých komponent je u elektrokol větší, než u klasických kol. Například řetěz Vám u klasického kola vydrží několik tisíc kilometrů. U elektrokol se nejčastěji řetěz mění mezi 500km - 2000km. Brzdové destičky jsou nutné měnit také častěji, vzhledem k vyšší váze a často rychlosti, z které potřebujete zastavit. Standardní servis 1x za rok (po zimě) by měl být naprostým základem a nutností, pokud si nejste schopni nebo nechcete servis řešit sami.



 

Publikováno: 18. 8. 2021

Nejčtenější články

×
produkty k porovnání
Porovnat