Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
Všechny články
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Dojezdy elektrokol a co je ovlivňuje

Jak nabíjet baterii a jaký je dojezd?

Baterie

Nejčastější používaným typem baterie je Li-Ion či Li-Pol. Kapacita baterie vyjádřena v (Ah) je dobrým indikátorem dojezdu. Čím vyšší je, tím bude dojezd delší. Čím vyšší voltáž (V), tím větší asistenci bude kolo schopno poskytnout.
Pro zjištění kapacity baterie platí rovnice Vx Ah = Wh

Publikováno: 11. 5. 2021
4 min. čtení
Sdílet

Je důležité zmínit, že baterie nemá paměťový efekt a tudíž si nepamatuje předchozí nabití před úplným vybitím.

Některé baterie mají přepínač (on/off), proto, vždy když nabíjíte baterii, nebo ukončíte jízdu, přesvědčte se, že je baterie vypnutá - jinak dochází k mikro vybíjení, které má efekt na celkovou kapacitu a životnost baterie.

Nabíjení

Dojeli jste z vyjížďky a zítra se chystáte opět na delší cestu, proto dáte kolo s baterií nabít. Počkejte však alespoň 1h, ať baterie vychladne a nedochází tak k jejímu poškození. Nevystavujte baterii extrémním teplotám, vlhkosti a přímému slunci.

Pro maximální zachování životnosti nabíjejte po dojezdech baterii klasickou nabíječkou s malým proudem, rychlonabíječku užívejte na cestách.Baterie se nabíjí dvoufázově (CCCV). Tudíž dobití z 10% na 80% kapacity trvá stejnou dobu jako dobití posledních 20%.
                                                                                                                                                                         

Častou otázkou bývá “Kolik nabíjecích cyklů baterie vydrží?”
Na tuto otázku neexistuje jasná a správná odpověď. Cyklů může být 500, 1000 a klidně i více. Každý výrobce udává jiné číslo a existuje spousta proměnných, které ovlivňují akumulátor a jeho životnost.

Vlevo vidíte graf, který Vám může dát představu o tom, jak to funguje. Jak vidíte, počet nabíjecích cyklů přímo závisí na hloubce vybití akumulátoru. Ale neznamená to, že pro největší životnost baterie musíte dobíjet po vybití pár procent.
Což dokládá tabulka níže.

 


Jak je vidět výše, nemá cenu baterii vybíjet pro vyčerpání malého množství, ani po kompletním vybití. 
Pokud budete nabíjet baterii vybitou z poloviny, dostanete z ní o 50% vyšší množství energie, oproti baterii, kterou budete vybíjet až na dno.
Chovejte se k baterii tedy tak, že ji nenechte maximálně vybít, ani tak, že ji budete nabíjet po každém ujetém kilometru.
Pro delší skladování například přes zimu, doporučuji nabít baterie na 50% - 70% a skladujte v 10-15°C. Samovybíjení bude tak minimalizováno. A každý měsíc alespoň jedenkrát baterii nabijte.

 

Co ovlivňuje dojezd

V současné době je standardem minimálně 500 Wh baterie, která umožní dojezdy okolo 100 km. 
Uváděná spotřeba při minimální asistenci je 4,5 Wh na 1 km. Takže je vidět, že na 500 Wh baterii ujedete přes 110 km.
Při snaze o dosáhnutí reálné hodnoty dojezdu doporučuji brát hodnotu 6,5 Wh na 1km. Tudíž dojezd se při použití 500 Wh baterie zkrátí na necelých 80 km.
Vyjímatelnost baterie je důležitá, pokud s kolem často cestujete nebo baterii nabíjete mimo kolo (nejčastěji z důvodů, že u skladovaného kola nemáte přístup k zásuvce).

Dojezd elektrokola se odvíjí od kapacity baterie a pak spousty faktorů, které ovlivňují maximální dojezd.

  1. Typ terénu (více km najedete na asfaltové silnici bez převýšení, nežli v kopcích na nezpevněných cestách)

  2. Váha jezdce (člověk vážící 60 kg má předpoklady ujet skoro dvojnásobný počet km oproti člověku se 120 kg, přičemž středovou hodnotou je hmotnost 80 kg)

  3. Teplota (extrémní teploty snižují kapacitu baterie, ideálním je teplota cca 20°C)

  4. Vítr (je velký rozdíl, jedete-li proti větru nebo po větru)

  5. Plynulost jízdy (časté zastavování a rozjíždění má náročnější požadavky na baterii, nežli plynulá jízda)

  6. Rychlost (jízda s asistencí s průměrnou rychlostí okolo 25km/h Vám bude vyčerpávat baterii rozhodně více, než jizda klidnější)

  7. Aerodynamika (vzpřímený posed ala paní radová bude opět náročnější na baterii, než sportovní posed)

  8. Pláště (užší pláště s hladkým vzorkem maji menší odpor k silnici a proto potřebujete méně energie oproti širokým plášťům s hrubým vzorkem)

  9. Správné řazení (pokud budete řadit správně, nerozjíždět se na těžké převody nebo nedupat čistě silově, snížíte tak nároky na baterii i na řetěz, převodník a veškeré komponenty)
     

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin