V úvodním článku o přilbách jsme si popsali základy pro správný výběr, abychom "nešlápli vedle". Následujícím článkem bychom vám rádi řekli něco více o využitých technologiích přileb a o správném výběru přilby pro náročné jízdy a složité terény.
Základní částí helmy je EPS skořepina, která se vyrábí pomocí vstřikování polystyrenové pěny do plastové formy. Základní EPS skořepina může být tvořena z různých hustot pěny, podle toho, kde je větší riziko nárazu. K této základní desce přilby se následně dle výrobce přidávají další bonusové technologie, které zvyšují ochranu hlavy. Jednoznačně nejrozšířenější technologií je MIPS (MIPS je firma, které dodává svojí technologii většině firem vyrábějící přilby), ale na stejném principu pracuje i SmartShock od značky přileb 100%.
Technologie MIPS, SmartShock apod. mají společný princip, založený na ochraně hlavy vůči rotačním silám, které mohou váš mozek ohrozit. MIPS (v současné době existuje 5 typů MIPS) si můžete představit jako jakési odpružení uvnitř přilby. Jedná se o to, že vložka je ke skořepině přilby připevněna pomocí žlutých elastomerů (gumiček), které umožňují mírný pohyb. V případě nárazu na zem se vnější skořepina přilby okamžitě zastaví, zatímco MIPS vložka spolu s hlavou mohou dál pokračovat v pohybu, který je postupně brzděn natahováním malých žlutých elastomerů.
Zatímco MIPS dokáže eliminovat rotační síly, další technologie, která může obohatit nejen cyklistickou přilbu je tvz. Koroyd (naleznete u přileb Endura a Smith). Tato technologie dokáže lépe absorbovat více energie při nárazu. Platforma Koroyd je tvořena válci připomínající včelí plástev, tento celek tvoří deformační zónu a při nárazu se rovnoměrně zhroutí. Je to velice efektní a dokonale to doplňuje MIPS.
Na přilbě jsou důležité ještě další dva prvky. Prvním prvkem je dotahovací kolečko v zadní části přilby, které má za úkol pevně upnout přilbu k hlavě, tak aby se vám helma na hlavě nehýbala. Každá značka helem si vytváří své dotahovací kolečko. V poslední době na helmách naleznete také BOA systém. Druhým prvkem zajištění přilby jsou jistící pásky zapínatelné pod bradou. Rozdíly jsou především ve způsobu zapínání spony. Na výběr jsou klasické zacvakávací nebo inovované magnetické sponky od Fidlock, které usnadní zapínání a rozepínání přilby i jednou rukou. Z pohledu bezpečnosti jsou si naprosto rovnocenné. U sjezdových přileb může být zapínání jiné, připomínající dvojité D kroužky. Tyto kroužky jsou nejbezpečnější, protože se při pádu zatáhnou a helmu nepustí z hlavy.
Po představení technologií tvořící přilbu si představíme typy helem, které jsou určené pro náročnější ježdění. Na trhu se vyskytují celkem tři typy helem, ze kterých si vyznavač trailového ježdění může vybrat. Každý jezdec jistě hledá přilbu, kterou bude používat nejčastěji a tou je tvz. malá helma. Tato helma je lehká a má svou zadní část prodlouženou tak, aby chránila jezdcův zátylek. Malá helma jako je třeba POC Kortal je skvěle odvětraná a hodí se zejména na každodenní vyjížďky po lese a oblíbených trailech. Endurové malé přilby jsou často vybavené také úchyty na zadní straně zajišťující gumičku od velkých brýlí na správném místě. Součástí přileb je i nastavitelný kšilt, pod který se dají umístit brýle.
Pokud vás to více táhne na těžší traily, plné kamenů a kořenů, které se podobají více sjezdovým trailům, doporučujeme poohlédnout se po integrální přilbě, tzv.integrálce nebo velké helmě. Integrální přilba chrání kompletně celou hlavu, je masivnější a navíc je opatřena chráničem brady. Tyto helmy se nejčastěji kombinují s velkými brýlemi (např. 100% Armega), které zajišťují kromě lepšího výhledu také ochranu očí proti kamínkům, prachu a větvím. Nevýhodou integrálních přileb je horší odvětrání hlavy, proto v těchto přilbách nelze zcela pohodlně jezdit po celý den (např. 60 km). Dříve se jezdilo na endurových závodech v integrálních přilbách, protože se nechtělo závodníkům vozit dvě přilby. Doba pokročila a tak se integrální přilby určené pro enduro ježdění a závodění upravily. Nyní jsou tyto helmy lehčí a lépe odvětrané. Dobrým příkladem jsou helmy: Fox Proframe, Endura MT500 FullFace, Smith Mainline nebo 100% Tajecta. V těchto integrálních enduro přilbách se dá bez problému vydržet celý den a odjet i náročný závod při zachování vysoké míry komfortu a bezpečí, kde jezdec jede nejčastěji na hranici svých možností.
Třetí kategorií přileb určených na traily a enduro jsou hybridy. Jedná se o klasickou malou přilbu s přídavným chráničem brady. Tato helma je určena především na lehčí traily a každodenní ježdění, ale pokud se jezdec chystá na náročnější úsek nebo závodní erzetu, lze velice snadno chránič brady k helmě přidělat. Dobrým příkladem je přilba Bell Super Air R . V porovnání s endurovou integrální přilbou má výše zmíněná hybridní přilba měkčí chránič brady. Tato přilba je vhodná zejména pro jezdce, kteří nechtějí investovat do dvou přileb a jezdí primárně na lehčích trailech, kde nehrozí tolik těžkých pádů.
Aby přilba poskytovala nejvyšší možnou ochranu při jakémkoliv pádu, je vhodné ji alespoň každých 5 let vyměnit za novou. Materiál přileb stárne, a proto již po několika letech užívání nemusí zcela správně fungovat. Pokud již helma zažila nějaký větší pád, část přilby byla poškozena, promáčknutá apod. doporučujeme přilbu také vyměnit za novou.
Do přilby je vhodné zainvestovat více peněz a pořídit si přilbu kvalitní, protože vám tato investice může zachránit život. Ze své vlastní zkušenosti to mohu potvrdit, jelikož karbonová integrální přilba mi při pádu na kamenitém těžkém trailu zachránila život. Přilba absorbovala veškerou energii pádu a praskla v místě nárazu, a tak svůj účel zcela splnila. Díky použitým technologiím jsem vyvázl bez následků či otřesu mozku.
Závěrem si dovolím říci, jezděte v kvalitní přilbě a zvažte zda ta vaše je určena na terén, na který se chystáte. Pokud si i po přečtení článku nebudete jisti ohledně výběru vhodné přilby na traily, rádi vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
Ondřej Kinkor, vedoucí pobočky Koloshop.cz v Praze
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
Podzim a zima jsou pro cyklistu v české krajině dobou klidnější. Není na škodu si na přelomu těchto ročních období dát od kola pauzu a zaměřit si i na jiné sporty a aktivity, navíc v rámci svalové…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin