Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Bosch Li-Ion baterie elektrokol

O bateriích elektrokol toho bylo popsáno spousty. Každý v zásadě ví, že je to stejná baterie jako v telefonu či v elektroautě, pouze menší/větší. Lithium-iontová technologie tu je s námi již mnoho let, tak čím by překvapila, že?

Publikováno: 3. 11. 2025
14 min. čtení
Sdílet

Nejde o to něčím překvapit, ale nabídnout maximum informací o jedné z nejdražších součástí elektrokola. Je dobré si ověřit zda děláte vše správně, a že děláte vše pro to, abyste baterii měli v dobré kondici co nejdéle.

Vzhledem k tomu, že máme skvělou zkušenost s bateriemi Bosch a zároveň má Bosch skvěle dostupné informace, využijeme právě jejich baterie k ukázce. V článku používáme dva sémanticky blízké výrazy baterie a akumulátor. Akumulátor je specifický typ baterie, který lze opakovaně nabíjet. Proto tyto výrazy v textu zaměňujeme.

Baterie elektrokol

Baterie elektrokol má různé tvary a je dle svých umístěních na elektrokole také tak pojmenována. Všechny baterie jsou vyjímatelné - a naprostá většina z nich jednoduchým otočením klíčku a následně jejím vyjmutím. Pozor, pokud čtete, že baterie je zabudovaná či integrovaná v rámu, neznamená to, že nelze vyjmout.

Existují rámové baterie, které jsou na rámu elektrokola, jsou snadno přístupné a díky nízkému těžišti zajišťují dobré rozložení hmotnosti. U Bosch se setkáte s označením PowerPack.

Dále máme nosičové baterie. Tyto baterie naleznete především na městských elektrokolech staršího data. Baterie byla zabudována do nosiče nad zadním kole. Bosch využívá označení PowerPack Rack.

Nejčastější umístění baterií v posledních letech je však bezesporu uvnitř rámu. Jedná se o integrovanou baterii, čímž je dosaženo elegantního a čistého vzhledu. Bosch pro tyto akumulátory má označení PowerTube.

Posledním typem baterie s kterou se můžete setkat je externí akumulátor. Ten může být využíván samostatně jako odlehčená verze základní (větší a těžší) baterie, ale i jako přenosná energetická rezerva pro ještě větší dojezd. U Bosch ji najdete pojmenovanou jako PowerMore.

a) Z čeho se skládá a jak funguje

Bosch ve svých bateriích nejčastěji články s označením 21700 a liší se svou kapacitou pro jednotlivé akumulátory. Jak vypadá lithium-iontový článek uvnitř vidíte zde:

Katoda sestává typicky ze směsných oxidů obsahujících nikl, mangan, hliník a kobalt, anoda je z grafitu. Separátorová fólie zabraňuje přímému kontaktu obou elektrod, a je tedy ochranou proti zkratu. Mimochodem: Elektrolyt je vodivý roztok, který umožňuje pohyb iontů lithia mezi katodou a anodou.

Pokud vás zajímá jak se vyrábí elektřina pro vaše elektrokolo tak citujeme:

Lithium-iontový akumulátor generuje elektromotorickou sílu tak, že přesouvá ionty lithia. Při jízdě, kdy akumulátor vydává energii, putují elektrony ze záporné anody přes spotřebič (např. pohonnou jednotku) ke kladné katodě. Lithiové ionty zajišťují vyrovnávání potenciálu, a tím umožňují průtok proudu. Při nabíjení probíhá opačný proces.

b) Bezpečnostní opatření a technologie

Obrázek často řekne více než 1000 slov a zde se můžete podívat, co vše v baterii naleznete a že má vše své místo a svůj účel. Pro Vaši představu, cena této baterie je v říjnu 2025 necelých 25 000 Kč.

c) Výroba a testování

Bosch využívá pouze uzavřený systém, kde motor, baterie a celkově elektronika jsou od jednoho výrobce. Toto není standardní ve světě elektrokol, kde se využívá častěji systém otevřený, jenž umožňuje využívat vícero výrobců pro snížení výrobních nákladů či větším zásahům do jednotlivých součástí elektrokola.

Jednoznačnou výhodou Bosch používaným uzavřeným systémem je lepší komunikace jednotlivých elektrokomponentů i důsledná kontrola postupů a maximální důraz na vlastní vývoj. Jak vypadá výroba takové baterie můžete číst zde:

  • Akumulátory se vyvíjí v centrále v Reutlingenu a vyrábí se v závodě Bosch v Miskolci.
  • Spolupráce probíhá pouze od certifikovaných a renomovaných výrobců a to včetně výběru akumulátorových článků.
  • Po kontrole napětí je plně automatizovaný robot osadí do držáků článků, které jsou mechanicky a tepelně odděleny.
  • Následně montovaný konektor článků slouží k elektrickému přerušení v případě zvýšeného průtoku proudu v článku. 
  • Jednotlivé bloky následně roboti svařují a vytvářejí z nich tak akumulátor.
  • Jedna z nejdůležitějších součástí baterie je systém správy akumulátoru (BMS - battery management system), který nepřetržitě monitoruje stav akumulátoru a kontroluje jednotlivé články.
  • Kryt je nakonec uzavřen těsněním a krytkou. 

Po výrobě následuje samotné testování, které je složeno ze 4 testů:

  • Crush Test - Akumulátor je zatížen 1000násobkem své vlastní hmotnosti. (Test bezpečnosti při silném mechanickém tlaku).
  • Shaker Test - Akumulátor je vystaven různě silným vibracím simulující zatížení během celého životního cyklu. (Test životnosti).
  • Drop Test - Akumulátor se spustí na betonový podklad z výšky jednoho metru. (Test odolnosti pádu z výšky či upuštění).
  • Test vodotěsnosti - Akumulátor je vystaven vysokému tlaku vody až do 100 barů z různých úhlů.

d) Co znamenají značky na baterii a nabíječce?

Pokud si nejste jisti co znamenají značky na baterii a nabíječce, připravili jsme pro Vás jednoduchou grafiku. Kurzívou popsaným posledním řádkem se snažíme najít analogii, která je pochopitelnější pro nás i vás, každého uživatele automobilu.

a) Nabíjení a skladování

     Každý výrobce i prodejce Vám bude popisovat jak správně nabíjet baterii pro prodloužení její životnosti a to včetně optimální hodnoty nabíjení a četnosti. Sesbírali jsme údaje jak od předních výrobců baterií elektrokol, tak i z ostatních odvětví zaobírajících se Li-Ion bateriemi. Pokud se chcete k baterii chovat co nejšetrněji a využívat její potenciál na maximum tak pro vás platí následující body.

1. Vyhýbejte se plnému nabití (100%): Pokud nevyjezdíte každý den celou baterii, zastavte nabíjení na 85-90% maximální kapacity. Maximální nabití a dlouhodobější setrvání na této hranici zkracuje životnost akumulátoru.

2. Vyhýbejte se hlubokému vybíjení a provádějte mělké cykly: Čím menší je hloubka vybití, tím déle baterie vydrží. Pokud je to možné vyhněte se úplnému vybití a nabíjejte baterii častěji. Cyklování mezi 25 % a 85 % má delší životnost, než nabíjení mezi 50 % a 100 %.

3. Minimalizujte vystavení vysokým teplotám: Zvýšená teplota urychluje trvalou ztrátu kapacity (zvýšená teplota se považuje nad 30°C). Nejhorší je tedy uchovávat plně nabitou baterii při zvýšené teplotě.

4. Vyhněte se zmrazení (poškození krystalizací): Oba teplotní extrémy baterii dobře nedělají, takže to platí i u nízkých teplot. Teploty pod 0°C mohou poškodit článek tím, že způsobí krystalizaci (dendrity) v elektrolytových složkách, což může propíchnout separátor nebo poškodit vazby materiálů.

5. Udržujte baterii částečně nabitou při dlouhodobém skladování: Pokud baterii skladujete na delší dobu, měla by být nabita na střední úroveň. Ideální pro dlouhodobé skladování je tedy nabití na 40 % až 50 %. Baterie nabitá na 40 % si při 25°C udrží 96 % kapacita, zatímco baterie, která bude nabita na 100 % si při stejné teplotě udrží jen 80 % kapacity.

6. Pravidelná kalibrace baterie: Ačkoli popisujeme, že je lepší se vyhnout cyklům plného vybití a nabití, periodická kalibrace ukazatele stavu paliva na chytré baterii může být pozitivní. Ne přímo pro články a životnost baterie, ale spíše pro (fuel gauge - ukazatele nabití). To umožní internímu čipu (tzv. coulomb counter) přesně sledovat a hlásit kapacitu baterie. 

b) Údržba

Baterie ocení péči a důslednost při údržbě elektrokola i akumulátoru samotného. Jednoduchá zásada v péči o baterii je:

  • Akumulátor vytahujte, pokud je to možné, před každým čištěním elektrokola.
  • K očištění povrchu akumulátoru použijte navlhčený hadr.
  • Občas póly konektoru očistěte a lehce namažte technickou vazelínou (tukem na kontakty). Ta pomáhá odpuzovat vodu a zvyšuje vodivost.
  • Kvůli ochraně elektroniky byste nikdy neměli akumulátor čistit vapkou či přímým proudem vody.

c) Přeprava

V Li-Ion bateriích je uloženo větší množství energie. Během přepravy byste tedy měli dodržovat některá bezpečnostní opatření.

  • Cestování letadlem - přeprava akumulátorů v osobních letadlech je zakázána. Doporučení je si pronajmout akumulátor či elektrokolo v cílové destinaci.
  • Cestování vlakem a hromadnou dopravou - většinou platí zákaz nabíjení akumulátoru při jízdě. Elektrokolo by také mělo být na místě elektrokolům a kolům určeným. Zde si zjistěte podmínky u příslušného poskytovatele.
  • Přeprava autem - pokud je to jen trochu možné baterii z elektrokola vyjměte. Nejen, že se vám s ním bude i lépe zacházet, ale zmenšujete pravděpodobnost vymačkání kontaktů či poškození baterie při nehodě. Místo po baterii důrazně doporučujeme zakrýt, například potravinářskou folií. Rovnou takto obalte i displej a ovladač.

3. Co s baterií po konci její životnosti

Ač je akumulátor velice cennou součástí elektrokola, má svou životnost. Časem ztrácí svou kapacitu a podléhá opotřebení. Z bezpečnostních důvodů byste neměli vadné, staré a poškozené akumulátory opravovat, nýbrž je nechat řádně recyklovat.

Akumulátor elektrokola nepatří do domovního odpadu. Pokud se likviduje společně s odpadem končí v popelářských vozech nebo třídírnách. Zde se může poškodit, což může vést k nebezpečnému zkratu či úniku škodlivých látek. Co tedy s ním? Akumulátor, který dosloužil nebo je vadný předejte specializovanému prodejci. Na všech našich prodejnách v Koloshopu máme kontejnery speciálně určené pro akumulátory, které poté předáme firmám specializujících se na odbornou recyklaci. Tím i vy přispějete k šetrnému zacházení s přírodními zdroji a tím, že se cenné materiály vrací zpět do materiálového cyklu. Společnost jako je právě Bosch dbá na maximální využití všech materiálů pro jejich opětovné využití. Jak vidíte níže v tuto chvíli je více než 70% vnitřku baterie znovu použitelných.

4. Často kladené otázky a odpovědi

Co dělat, když se do držáku akumulátoru dostane voda?
Před opětovným vložením akumulátoru by měl být držák akumulátoru zcela suchý. Akumulátor je také třeba občas vyjmout a vyčistit okolí konektorů. Kontakty jsou opatřené vrstvou, která chrání povrch před korozí a otěrem. V případě potřeby je možné k péči o kontakty občas použít technickou vazelínu.

Co dělat s vadným nebo poškozeným akumulátorem?
Silně poškozených akumulátorů se dotýkejte pouze v rukavicích, jelikož může unikat elektrolyt a může způsobit podráždění kůže. Poškozené akumulátory se již nesmějí nabíjet. Takové akumulátory je nejlepší skladovat na bezpečném místě venku, které je chráněné před deštěm nebo přímým slunečním zářením, a kontakty přelepit páskou. Poté se předávají specializovanému prodejci. Poškozené akumulátory se z bezpečnostních důvodů nikdy nesmějí posílat jako balík.

Na internetu jsem objevil/a použitý akumulátor pro systém Bosch eBike. Můžu ho používat?
Při nákupu použitých akumulátorů musíte mít naprostou jistotu, že nejsou předchozím majitelem nijak poškozené. Na internetu se občas nabízejí vadné nebo neodborně opravené akumulátory, což může představovat vysoké bezpečnostní riziko a vést k nebezpečným poruchám. Příležitostně se na internetu objeví také nelegální zboží, např. z krádeží.

5. Souhrn nejdůležitějších informací

Jsme si vědomi, že informací je zde opravdu velké množství. Pokud jste to dočetli celé, věřím, že jste si několikrát během čtení řekli - a jak to mám dělat když…, no co když ale…, známý to dělá již x let a… Ano, nejde nám o to mít ultimátní pravdu a přesvědčovat vás o tom, že pouze tento způsob je nejlepší, ale cílem je poskytnout maximum informací. Jako autor článků vám mohu s rukou na srdci říci, že ač se elektrokolům a problematikou s nimi spojenou věnuji již 9. rok, tak nedělám vše, jak tu je popsané. Proto zde shrnu v bodech to nejpodstatnější, a přizpůsobené životu, který ví, že 100% preciznosti a důslednosti často nedosáhneme.

a) Jak nabíjet, když jezdím

  • Raději volím pravidelnější nabíjení, než-li baterii nechat vybitou.
  • Ideálně nenabíjím do 100 % a nevybíjím pod 25 %.
  • Pokud vybíjím například jen 20 % baterie na pravidelném dojíždění, nenabíjím každý den, ale každý druhý.
  • Po vyjížďce nechte baterii vychladnout a poté ji nabijte.

b) Co dělat s baterií, když nejezdím 

  • Po poslední jízdě (nejčastěji před zimou) si zkontroluji, zda mám baterii ideálně na 40 % až 60 %.
  • Baterii v elektrokole nechám, pokud mám v místnosti, kde elektrokolo přezimovávám, zhruba 10-20 °C a ideálně v suchu. Pokud ne, vyjmu baterii z elektrokola a podmínky hledám v bytě či domě.
  • 1x za měsíc baterii na 1 hodinu dám na nabíječku - jde nám o vyrovnání napětí a teploty jednotlivých článků, nikoli o nabití baterie.

c) Jaké jsou dojezdy a co je ovlivňuje

Téma dojezdu je často zavádějící, obzvláště vzhledem k tomu, co výrobci avizují ve svých materiálech. Ale mají pravdu - 60 kg vážící člověk jedoucí po hladkém asfaltu bez převýšení na nejnižší přípomoc dojezdu 170 km apod. dosáhne bez problémů. My jakožto cyklisté z Krušných hor uvádíme u našich elektrokol i průměrný dojezd v terénu při 80 kg hmotnosti a právě terénních podmínkách.

Samotný dojezd ovlivňuje velké množství faktorů, snažili jsme se je seřadit dle vlivu na dojezd. Je to však dost proměnlivý faktor, tak to berte, prosím, jako doporučení, ne dogma.

  1. Hmotnost - jezdec + kolo + brašny - zjednodušeně říkáme, že co 1 kg nahoru, to 1 km dojezdu dolů.
  2. Asistence (přípomoc motoru) - logicky bude asistence 1 (ECO) “žrát” méně než-li 5 (TURBO).
  3. Typ terénu - kopcovitý terén s převýšením a nezpevněným povrchem dá vám a motoru více zabrat a proto bude i odběr vyšší.
  4. Pláště - správně zvolený dezén, šířka a tlak v pláštích má nezanedbatelný vliv na dojezd a samozřejmě trakci.
  5. Kadence - je velice rozdílné, zda jedete “lážo/plážo” jízdu s 50 otáčkami za minutu, či sportovnější švihovou s 90 RPM. Při menších otáčkách je spotřeba na kilometr vyšší. Jako ideální se bere spíše frekvenčnější než-li silovější jízda se 70-85 otáčkami za minutu.
  6. Správné řazení - pokud si po celou cestu necháte jeden převod a budete šlapání do pedálů korigovat pouze změnou asistence, nejenom že se vám zvýší odběr z baterie, ale budete častěji navštěvovat váš oblíbený servis.
  7. Teplotní podmínky okolí - jízda v zimě <5°C je stejně jako jízda v horku >30°C pro baterii náročnější a zvyšuje se tak i spotřeba (odběr).

Jaká jsou reálná čísla dle nás? 
Udávám zde 3 jízdy první dvě na horských elektrokolech a poslední na gravel elektrokole. 100 lidí bude mít i 100 různých výsledků, ale vím, že někteří cyklisté si rádi porovnávají své zkušenosti a výkony. Pro neznalé to může být ukázka možností, avšak berte to pouze jako orientační hodnoty.

  • 90kg, baterie 720 Wh, kadence 75 RPM - převýšení 1500 m. a 105 km nájezd, zbytek baterie 0% - více než 50 % cesty střední asistence, 40% nezpevněný a 60% silnice
  • 90kg, baterie 500 Wh, kadence 70 RPM - převýšení 350 m. a 63 km nájezd, zbytek baterie 15%  -  více než 50 % cesty střední asistence, 70% nezpevněný a 30% zpevněný terén
  • 83kg, baterie 400 Wh, kadence 79 RPM - převýšení 535 m. a 42 km nájezd, zbytek baterie 42%  -  více než 50 % mírná asistence, 70% zpevněný terén a 30% silnice

d) Životnost baterie

Baterie má 3 typy stárnutí, které ovlivňují její životnost a funkčnost.

  • Kalendářní stárnutí - články, materiál i elektronika stárne bez ohledu na to, jak a jestli baterii využíváte
  • Cyklické stárnutí - baterie stárne rychleji, čím častěji ji využíváte (proto dbejte na správnost nabíjení viz. výše)
  • Uživatelské ovlivnění stárnutí - zde se opravdu projeví vše, co s baterií (ne)děláte. Dbejte tedy zejména na správné skladování a péči o baterii.

Paradoxně se stává to, že u baterie záleží občas i více na tom, jak se k ní chováte, když na elektrokole nejezdíte, než když ano. Baterie vydrží v dobré kondici 3-7 let při otevřeném systému a 7-12 let při uzavřeném systému. Velké časové rozpětí jednotlivých systému je dáno právě péčí o baterii popsaným výše. Rozdíl let mezi oběma systémy je dán kvalitou elektronické částí baterií - nejvíce BMS (battery management system). Pro představu BMS v uzavřeném systému je jako správcová v paneláku, která se stará o to, aby jednotlivé články (v naší analogii byty) byly správně nabité a měli správnou teplotu, případně dokáže rozdistribuovat přebytky tam, kde chybí. BMS v otevřeném systému to má na starost také, ale kvalita a pečlivost tohoto “starání se” je menší a základnější. Obzvláště tedy u těchto baterií dbejte na správné nabíjení a nezapomínejte na tipy pro skladování.

e) Základní pravidla pro větší bezpečnost

  • Akumulátor neotvírejte. Otevírání akumulátoru je vyhrazeno oprávněným osobám po získání kvalifikace a proškolení. 
  • Akumulátor chraňte před teplem, přímým slunečním zářením a ohněm. 
  • Akumulátor neponořujte do vody a nečistěte ho přímým proudem vody nebo vysokým tlakem. 
  • Při přepravě elektrokola na zadním nosiči vyjměte akumulátor z elektrokola a uložte ho do auta. (Doporučujeme při převážení na zadním nosiči volné místo po baterii zakrýt - osvědčila se nám potravinářská fólie)
  • Akumulátor neskladujte společně s drobnými kovovými předměty, jako jsou klíče, hřebíky nebo šrouby. Hrozí nebezpečí přemostění kontaktů, a proto může dojít ke zkratu.
  • Zabraňte poškození akumulátoru, např. v důsledku silných nárazů, ostrých předmětů nebo šroubů.

6) Závěr

Li-Ion baterie je jako srdce každého elektrokola a z ekonomického hlediska jednou z jeho nejdražších komponent. Velice precizní a konstrukčně velmi sofistikovaná výroba však není všespásná. Dlouhá životnost akumulátoru je dosti závislá na vás, na uživatelích. Správné nabíjení, skladování a udržování může prodloužit její životnost k maximu možného. A to stojí za trochu té péče navíc. 

Naše doporučení a informace vycházejí z mnohaletých zkušeností (kde jsme se sami již spálili, jako pověstná bosá kovářova kobyla) a tisíce prodaných elektrokol. Pokud budete mít dotazy, připomínky obraťte se, prosím, na nás či zanechte komentář níže.

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin