Rozdíl mezi horskými (MTB) plášti a silničními či trekingovými je znát již na první pohled. Než se však přesuneme k samotnému výběru horských plášťů, měli bychom si říct, jaké jsou rozdíly vlastnostní a specifické.
Horské (MTB) pláště - terén, sjezdy, kamenité cesty
průměr: 26 palců (559 mm), 27.5 palců (584 mm) nebo 29 palců (622 mm)
šířka: 50-76 mm (2,00-3,00")
dezén: užší pláště s hladším běhounem pro rychlý průjezd terénem, širší pláště s většími výstupky pro lepší průjezd členitým mokrým, zabahněným terénem a kamenitým terénem, otevřené vzorky s dobrými samočistícími schopnostmi pro blátivé terény
směs: měkčí pro pohodlnější průjezd nejrůznějšími druhy terénu, používají se hlavně 2 a 3 kombinace směsí v závislosti na druhu terénu
Silniční (Road) pláště - asfaltové silnice
průměr: 28 palců (622 mm)
šířka: 19-35 mm
dezén: většinou hladký či s velmi jemným vzorkem pro odvod přebytečné vody a tak lepší kontakt za mokra
směs: tvrdší pro rychlou jízdu po asfaltových silnicích a vysoký nájezd kilometrů
Trekingové, krosové a městské pláště - lesní cesty, cyklostezky, asfaltové cesty
průměr: 28 palců (622 mm)
šířka: 28-50 mm
dezén: hladší či jemnější vzorek ve středu pláště pro odvalování, hrubší vzorek na bocích pláště pro jistotu v zatáčkách
Co je dnes aktuální, zítra již není. Trh s koly a cyklo komponenty se neustále vyvíjí a stále větším trendem je zvětšování a rozšiřování. A stejně tak tomu je u horských (MTB) plášťů. Přesto však není výběr vhodného pláště na vaše horské kolo příliš složitý, pokud se budete řídit třemi hlavními faktory (průměr kol, styl jízdy a nejčastější ježděný povrch) a několika vedlejšími faktory (šířka, hmotnost, provedení patky, směs, bezdušovost).
Pro správný výběr velikosti pláště je rozhodující průměr pláště a šířka. Tyto hodnoty se pak udávají u horských kol většinou v palcích. Průměr pláště musí být shodný s průměrem kol (ráfků), tedy záleží, zda máte kola o průměru 26”, 27,5” nebo 29”.
Šířka pláště je již záležitostí subjektivní preferencí. Je však třeba mít na paměti, že čím širší pláště, tím větší je záběrová plocha a zároveň si plášť poradí s náročnějším terénem. Naopak užší pláště se vyznačují lehkostí a větší rychlostí. Na trhu naleznete horské pláště většinou v šířkách 2,00-3,00”.
Doporučujeme 2,00-2,60” pro méně náročný terén, 2,60-3,00” do náročnějšího a extrémního terénu.
S velikostí plášťů souvisí mimo jiné i hmotnost pláště. Lehčí pláště mají větší životnost, pomáhají kolu k větší akceleraci a při jízdě vynakládáme menší úsilí. Oproti tomu jsou však lehčí pláště náchylnější k defektům.
XC Race / Maraton - Na závody a maratony, prioritou je maximální rychlost a co nejnižší hmotnost (315 – 400 g), i za cenu větší náchylnosti k defektu.
XC Tour - Pro dlouhé vyjížďky, prioritou je dobrý záběr, rychlost i životnost a nízká hmotnost (400 – 500 g).
All Mountain / Enduro - Pro technické ježdění, výborná životnost a záběr i za cenu gramů navíc (600 – 1000 g).
DH / Freeride - Pro sjezdy a freeride. Skvělý záběr i životnost v těžkém terénu, vysoká odolnost a hmotnost (900 – 1400 g).
Nejčastější členění povrchu dle výrobců je: tvrdý, smíšený, kamenitý, písčitý, bahno, silnice. Nejlepší výkon a dobrý pocit z jízdy je pro každého cyklistu zásadní. Aby tyto potřeby byly uspokojeny, je potřeba si uvědomit, že stejný MTB plášť se bude chovat jinak na silnici a jinak v terénu. Z tohoto důvodu mezi MTB plášti najdete mnohdy menší či větší rozdíly v jeho vzorku. Například na silnici se bude nejlépe chovat MTB plášť s velmi jemným či hladkým vzorkem. Plášť bude rozhodně rychlejší a nebudou mu “překážet” výstupky či hroty. Pro efektivitu v mokru a bahně je zase důležitá samočistící schopnost pláště. S většími mezerami ve vzorku je schopnost samočištění větší. Pokud bude plášť zanesený, nebude správně odvalovat a vy budete muset vynaložit mnohem větší úsilí. Typ povrchu a počasí pro jízdu mohou být různé, proto je velmi vyhledávanou volbou pláště univerzální plášť (tvrdé, smíšené kamenité povrchy). Specifické podmínky (bahno mokro), kde univerzální plášť je méně účinný, si pak budou samozřejmě žádat specifický výběr pláště.
Provedení patky, jako způsob uchycení okraje pláště v ráfku, sledujeme drátové nebo kevlarové. Pláště s kevlarovou patkou jsou sice poněkud dražší, ale za to lehčí a navíc oceníte snazší montáž a demontáž z ráfku. Logistika a skladovost je také lepší než u drátu. Náhradní kevlarový plášť (také “skládací” plášť) můžete složit a převážet v batohu na zádech či na kole. Plášť s drátovou patkou drží kulatou formu a nelze ho složit.
Každý plášť se skládá z textilní kostry a pryžové směsi. Tvrdší směs má větší životnost, menší valivý odpor a je také odolnější proti proražení. Naopak měkčí směs je přilnavější, má větší trakci, lépe se ovládá a je obecně lepší do terénních podmínek. Aby výrobci dosáhli co nejlepších a nejefektivnějších vlastností pláště, často se při výrobě používají 2 až 3 vhodně rozložené směsi (např. směsi 3C výrobce Maxxis, viz obrázek níže) v závislosti na potřebách terénu.
Hodnota TPI (Threads per Inch) udává hustotu tkaniny, ze které je spletena kostra pláště (např. 3x50 = 3 překládané vrstvy hodnoty 50). S vyšší hodnotou TPI souvisí jak obecná kvalita pláště, tak jeho odolnost vůči proražení. Chcete-li tedy odolný plášť sledujte co nejvyšší TPI. Navíc s vyšší hodnotou TPI klesá hmotnost pláště a je má i menší valivý odpor.
Pokud zvažujete možnost použití bezdušových plášťů, je zapotřebí mít i speciální ráfky a ventilky, tedy vznikají větší prvotní náklady. Výhodu zde máte v menším tlaku plášťů, kde nemůže dojít k deformaci žádné duše. Díky menšímu tlaku jsou pláště přilnavější v terénu. Bezdušovost u dnešních kevlarových plášťů můžete sledovat ve většině případu, a sice pod označením Tubeless Ready (TLR).Při volbě bezdušových plášťů je zapotřebí použití i speciálního latexového roztoku (tzv. mlíka), který zaplňuje otvory až do 4 mm průměru. Díky této funky může použít i tenčí a lehčí pláště a tím snížit valivý odpor a hmotnost. Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti vhodnou volbou silničního pláště, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
Podzim a zima jsou pro cyklistu v české krajině dobou klidnější. Není na škodu si na přelomu těchto ročních období dát od kola pauzu a zaměřit si i na jiné sporty a aktivity, navíc v rámci svalové…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin