Neuplynul ani rok a chuť mít doma zase gravel se ke mně vrátila jako bumerang. Po pár letech na klasickém gravelu jsem věděl, že tudy cesta nevede. Gravel kolo má dneska mnoho podob a rozhodujícím faktorem by měl být hlavně terén v okolí domova. Kvůli poměru hladkých šotolinek a rozbitých lesních cest potřebuji velkou prostupnost pro minimálně 2,25” mtb pláště. Takových kol je dneska ještě málo, proto nečekám na znovuobjevení objeveného a pro stavbu kola jsem zvolil mtb hardtail.
Základem je Cannondale Scalpel HT. Podobné stavby můžeme na gravel scéně vídat mnohem častěji. Jestli to bude brzy standard, uvidíme. Tyto kategorie se chtě nechtě začínají prolínat.
Velikost rámu jsem zvolil XL. Pro mě je to běžná velikost, ale zásadní je hodnota reach. Tu má Scalpel 465 mm a představec s rovnými řidítky vycházel na 90-100 mm, tedy rám spíše kratší a to je plus. Berany prodlouží délku posedu a po zkrácení představce může kolo vycházet dlouhé. S kolem mám pár kilometrů za sebou a testuji rozměry: představec 70 mm, řidítka s reach 70 mm a šířkou 420 mm. Zatím si to sedlo, ale možná do budoucna vyzkouším jiné parametry řidítek.
Další důležitou věcí, na kterou si dát pozor je přehazovačka kompatibilní s řazením na silničních/gravel pákách. Sram AXS ekosystém vše výrazně zjednodušuje, zde lze kombinovat v podstatě cokoli.
To mám v plánu až do budoucna a pro potřeby testování jsem šel ekonomičtější cestou a zvolil mechanickou sadu Sram Apex Eagle 1x12. Apex přehazovačka pobere až 52 zubů na kazetě a na kole tak mohla zůstat GX Eagle mtb kazeta s rozsahem 10-50 zubů. Zároveň není třeba řešit rozdílný tah lanka pák a mtb přehazovaček. Sram zde propojil oba světy sám.
Brzdy jsou také malým oříškem, ale ne neřešitelným. Na mtb rámech a vidlicích naleznete zpravidla jen PM (postmount) uchycení třmenů, zatímco Apex třmeny jsou dělané na gravel rámy s FM (flatmount). Jsou dvě možnosti jak to řešit.
Existuje redukce PM-FM, která přidává 20 mm na kotoučích. Složitější, ale pro mě elegantnější, napojit páky na mtb třmeny a zachovat 160 mm kotouče. Použil jsem třmeny z brzd Sram Level TLM, které jsou podle tabulek Sramu zcela kompatibilní se všemi pákami.
U brzd však důrazně doporučuji poradit se s odborníkem. Pokud se rozhodnete pro takovou stavbu a netroufáte si řešit po svém, i s takovým projektem Vám pomůže Koloshop Custom bike lab.
Po prvním nasednutí byl hned znát jiný pocit z řízení oproti zvykům z jiných kol. Kombinace hlavového úhlu 66,5 rozměrů kokpitu a velké gumy na předním kole je opravdu specifická. Nicméně stačila jedna jízda a již nic nevnímám. Naopak těžiště, které se díky dlouhému rámu přesouvá více nad přední trojúhelník, je za mě plus. To spolu s velkým rozvorem vede k celkově větší stabilitě ve vyšších rychlostech. Pohodlí na rozbitých cestách je na rozdávání. Pláště krásně tlumí menší nerovnosti a vhodná volba vzorku výrazně neomezuje v rychlosti. Naopak čím rozbitější terén v rámci určení kola, tím získává na výhodě oproti klasice.
Osobní poznatek z porovnání obou typů řidítek: Kolo s pevnou vidlicí je pohodlnější a k rukám milosrdnější v případě beranů. Tudíž už je asi nesundám a nebude trvat dlouho, kdy dostane elektrické řazení do finální podoby.
Použité komponenty:
Jak přesně probíhá expedice kola objednaného přes e-shop? Tuto otázku Vám do posledního detailu zodpoví následující video.
Léto už je v plném proudu, a proto je čas třeba i na delší vyjížďky. Tentokrát bych vám chtěl ukázat trasu mým oblíbeným krajem, Labskými pískovci, a to jak z české strany, tak i z té německé. Trasa…
V roce 2022 jsem si splnil svůj velký sen, úspěšné tažení ultra maratonem, kdy jsem na konci srpna za 24 hodin přešel 7 beskydských vrcholů. Vrátil jsem se do Prahy hodně zničený, ale hned za pár dní…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.
Odpovíme do 24 hodin