GT Zaskar Carbon Expert 2018, kamarád všeuměl.

GT Zaskar Carbon Expert 2018, kamarád všeuměl.

Honza Bubla, náš ambasador, pokračuje v testování GT Zaskar Carbon Expert 2018. 

První dojmy byly první dojmy a nyní je již na čase se zamyslet, jaký tedy je.

Moje zážitky se Zaskar Carbon Expert 2018 jsou již bohaté a jen z těch nejlepších. Kolo mě opakovaně opravdu překvapilo. Na rychlé netechnické trati závodu okolo jezera Milada kolo dobře drželo tempo. Vše fungovalo jak má. Ocenil jsem pohodlí, které na vesměs štěrkovém až kamenitém povrchu poskytovalo. Díky dlouhému rámu se na něm i takovéto „chrtí“ tratě jedou dobře. Delší představec zde není na škodu (namontoval jsem 100mm Easton), ale otupí trochu řízení a tak hned po závodě šel zase pryč a zpět původní 75mm GT All Terra.Opravdový test absolvoval Zaskar až během květnové dovolené v oblasti Máchova kraje a Kokořínska.

Lesy plné úzkých pěšin a klikatých trailů, písek, pískovcové schody, jehličí, borové lesy plné kořenů, rozeklaná krajina plná strmých výjezdů (někdy až výšlapů pěšky bez ohledu na to jak lehké převody na kole máte), které střídaly singly v hřebenech a skvělé techničtější až vyloženě technické sjezdy. Je hned několik důvodů, proč jsem si Zaskara zamiloval a úplně jsem mu propadl.

Převody 1x11, kdy převodník má 34z a vzadu se to snaží „do lehkých“ dohnat pastorek 46z na kazetě. Jedna z věcí, na kterou jsem byl velmi zvědav. Tak těžké převody 34x11 rozhodně stačí. Popostrčit se kolo dá až do 50 km/h, jen to s kadencí přes 120/minutu dlouho nejde vydržet. Ale kdo to potřebuje. Mnohem více mě zajímalo srovnání s mnou dříve používaným extra lehkým převodem 22x36 v prudkých technických výjezdech, když na Zaskaru je 34x46, tedy převod rozhodně těžší.

Zde se konalo první velké překvapení. Zřejmě opravdu výborná geometrie rámu s krátkou zadní stavbou způsobila, že na mých oblíbených „stojkách“ jsem dojel vždy minimálně tam, kam jsem zvyklý a jednou dokonce i o dost dál a přes terénní schody. Tak to je paráda. Jen stehna dostávala znatelně zabrat více. Stále ale přetrvávalo přesvědčení, že ne menší převodník, ale více tréninku je tou správnou cestou, jak nelapat tolik na kopci po dechu. Zajímavé zjištění bylo, že ve výjezdech, kde už je třeba si hodně hrát s posedem a těžištěm, sedět na špičce sedla a řídítka mít pod bradou, zrovna tohle nebylo třeba. Když jsem si toho všiml, záměrně jsem to šidil a těšil se z toho, že se přední kolo vůbec nezvedá a ani zadní nehrabe. Zvláštní vyváženost a jistota ve výjezdech je tedy i o delším trojúhelníku rámu. A zase ta geometrie!

V klikatých pěšinách a pestrém výběru překážek se kolo chová jako kolo trailové. Jede velmi přirozeně a dobře a přesně zatáčí. Přitom, když kdekoliv chci zrychlit, akceleruje jak to má u kola se závodními geny Zaskaru být. Možná nejraději na něm mám právě to, jak ochotně a zároveň rychle jede do kopce na těžším povrchu.

A co dolů z kopce? Na rychlých šotolinových sjezdech kolo neplave, dobře vede, nestřečkuje. V techničtějších klikatých sjezdech velmi ochotně točí a spolupracuje přes rolety kořenů s velkou jistotou. Sjel sem nakonec vše, co loni na Cannondale Habit a na ničem jiném před ním. Řekl bych, že navíc i se stejnou mírou klidu. Vidlice Fox, i když vypadá velmi subtilně, dělá dobře svou práci a ač nedokážu asi hodnotit její tuhost, tak subjektivně – v pohodě.

Už jsem se svezl na dražších kolech, fullech i HT . Nikdy jsem nechtěl plnou garáž kol a před vyjížďkou musel dělat „ententýky“. Léta jsem vymýšlel nějakého univerzála na fitness, zábavu, traily a singly, sport až závody a nějak nenacházel řešení. GT Zaskar Carbon Expert 2018, ale přesně takový je. Na závody rychlejší obutí a do trailů něco hrubšího a objemnějšího, což díky BOOST nábojům a prostoru v rámu i vidlici není problém. Ale nakonec ani tohle neřeším. Maxxis Ardent Race jsou dobré univerzály a já na bedně stejně nikdy nebudu, tak nepřezouvám.

Loni testovaný Cannondale Habit 4 mi vyráběl široký úsměv přes „celou hubu“. Letos testovaný Zaskar mi každou chvíli způsobí to samé, jen ve vyšší rychlosti.

Jediné negativum na kole jsem si přečetl na nálepce na rámu „ Fluorescent colors may fade“ Moje zážitky s ním ale rozhodně jen tak nevyblednou.

Honza Bubla, ambasador Koloshopu

Publikováno: 5. 6. 2018

Nejčtenější články

×
produkty k porovnání
Porovnat