Gravel bike, pojďme se seznámit!

Honza Bubla a jeho první pocity z gravel bike Cannondale Topstone!

Cannondale Topstone Apex 1 je z kategorie gravel bike. A já se s ním mám díky Koloshop.cz šanci nejen seznámit, ale opravdu si jej užít celou sezónu.

Ta tentokrát nezačala na jaře, ale netradičně již v polovině prosince. Kolo dorazilo dříve a já čekal jen tak dlouho, než se venku umoudří počasí, abych na něm mohl vyrazit ven. Déšť však přešel ve sníh a tak to hned na seznámení bylo dost jiné.

O tom jak to v Cannodale upekli a z čeho je poskládaný si můžete přečíst na webu. Já s dovolením budu jednotlivé části kola hodnotit až v kontextu se situací. Zajímavější bude zaměřit se na kolo jako představitele rodiny štěrkáčů.
Protože se asi hodí nastavit nějaké referenční stroje ke srovnání kategorií a lepší vypořádání se s otázkami „ Jaké kolo je lepší? Na co tedy je?“, vybral jsem na jeden okraj „měřítka“ GT Zaskar Expert Carbon jako představitele agilního sportovního MTB a na okraj druhý silniční Giant Defy Advanced vylepšený o velmi lehká kola. Obě kola jsou z trochu vyšší cenové skupiny a karbonová, ale jsou to přeci jen póly měřítka, nehledal jsem nejpodobnější, ale typické dobré představitele svých kategorií ( XC MTB a Road ). Doufám totiž, že Topstone se ukáže jako dobrý a typický představitel kategorie své.


Jdeme na věc. Venku je pod nulou, tak nemůžu moc tlačit na pilu. Nechci se hned někde vyválet. Hned po usednutí na kolo jsem zjistil, že je to vlastně silnička, ale ne tak docela, je totiž delší. Ostatně má geometrii převzatou z Cannnodale Synapse. Posed je tedy aerodynamický jako na silničním kole, ale projevem při jízdě podstatně klidnější a řízení stabilnější. Zde je Topstone uprostřed pomyslného měřítka. K tomuto pocitu dost přispívají široké pláště WTB Nano, které právě posouvají pohodlí kola k MTB. Na rovině po silnici mi nějak rychle dochází dech. Pláště jsou obuty na výpletech s pevnými osami 12/100 a 12/142 a ráfcích WTB Sti 23, což jsou opravdu robustní poctivé MTB ráfky. Daní za nezničitelnost, tolik dobrou při jízdě „na těžko“ je vyšší hmotnost. K soudům nad koly a obutím se jistě budu ještě vracet. 
Dojíždím do lesa v okolí Střelné. V létě dokonalé typické gravel cesty, nyní od prvních metrů sníh a voda zamrzlá v šotolině. Kolo slušně drží, ale trochu drncá. Zastavuji a poprvé „Tsss a tsss“ upouštím tlak z plášťů. A začíná to být pěkné. Tlumení na skvělé úrovni, dost se zlepšila adheze. Pláště WTB Nano mají měkké boky, ale hlavní běhoun je tužší, odolnější. Díky tomu se pláště nerozvalily, ale začaly pěkně dělat, co mají. S přibývajícími výškovými metry se zvedá nejen terén, ale i vrstva sněhu. Posed na kole je příjemný, převody 1x11 Sram Apex pracují dobře i když větší kazeta 11-42 vyžaduje častější řazení nahoru dolů pro nalezení toho optimálního. Zde je kolo blíže MTB než jemnému odstupňování převodů na kole silničním. Nakonec má cesta končí až na Vlčím kameni, kde už je sněhu přeci jen spíše na snow bike . 

Překvapení jedna – po cestě zpět kolo nijak extra neklouzalo. Příjemné bylo, že pocitově jelo hlubším sněhem lépe než klasické MTB. Užší pláště se ochotněji bořily k tuhému podkladu a vrstva sněhu nekladla plášťům takový odpor jako objemným MTB. Zadní kolo tancovalo, ale dokud se šlapalo, tak se jelo. Překvapení dvě – brzdy měly od začátku dost výkonu, měkčí pocit a delší krok pak přinášel dobrou dávkovatelnost, což se zvláště na zmrzlém podkladu vždy hodí. Brzdit do smyku obě kola i na čistém povrchu lze bez síly i s rukama nahoře na pákách. Pěkné! Účinnosti brzd jsem se trochu obával. Teď se těším na jaro, až se do toho půjde v lese více opřít. Dojezd domů po silnici na již podhuštěných pláštích byl stále přiměřeně svižný a obutí neplavalo. 40 mm pláště jsou v tomto lepší než 57 mm na MTB.  Překvapení tři – Byl jsem hodně zvědav na řidítka s 16 stupni vyhnutí oblouků. Tento nápad  mi přijde geniální. Hned po uchopení moc příjemné, až návykové. 

Takže napoprvé v hodně atypických podmínkách pěkná porce zábavy. Na soudy je opravdu velmi brzy. Takže si v nejbližších dnech dám malou lekci cyklokrosu a vytáhnu kolo na šotolinu, polní cesty a samozřejmě bláto a uvidíme, jak se bude dařit a jaké další postřehy si se zabláceným kolem přivezu domů.

Honza Bubla, ambasador Koloshop.cz

Publikováno: 20. 12. 2018

Nejčtenější články

×
produkty k porovnání
Porovnat