Když jsem v roce 1992 pořídil první horské kolo, byla to věc v ČR velmi nová. Rámy převážně ocelové, odpruženou vidlici mělo málokteré a brzdilo se cantilever brzdami. Horské kolo se stalo brzy fenoménem a cestou pro každého, kdo chtěl jezdit přírodou. Od té doby uplynulo hodně vody a kola, a záměrně pominu celoodpružená EN/FR/AM/DH, se dost změnila.
Asi před sedmi či osmi lety jsme měli možnost zkusit nový trend, nový rozměr ráfků. Kola s obručemi 29 palců byla trochu líná, trochu tupá, trochu těžká, ale předznamenávala změnu. Dnes jsou rychlá, lehká, čilá a 29 palců je již jasný standard sportovního MTB. Za pár let bude problém koupit kvalitní pláště v rozměru 26 palců. Je to tedy fenomén posledních let a to nezřídka i u technických disciplín.
Oproti tomu silniční kola jsou alespoň na první pohled stále prostě silniční kola. Samozřejmě ty kvalitní váží asi polovinu toho co dříve, jsou pevnější, rychlejší a místo čtyř mají obvykle jedenáct pastorků na kazetě. Uhlíková vlákna, kam se jen člověk podívá.
Pominu kategorii krosových či chcete-li trekingových kol, které pomalu ale jistě jako kategorie umírají. Logicky, přezutím 29kového bajka na tenčí pláště z něj krosové uděláte. Obráceně už to ale nepůjde. Navíc s příchodem elektrokol se typičtí cykloturisté stále častěji vydávají touto cestou. I elektrokola jsou velkým trendem současnosti, ale bez zbytečných antipatií, na to jsme ještě mladí.
Cyklokros? Sporťák pro fajnšmekry. Letitá stálice mezi sportovními disciplínami, zimní alternativa v přípravě bajkerů i silničářů. Pominu-li kotoučové brzdy a moderní technologie a materiály, jsou to podobně jako u silnice stále ty tradiční CX kola. Musím říct, že mě jako bajkerovi přijdou proti silnici mnohem více sexy :-)
Jak můžete vidět zde Cannondale Super X Apex 1 2019:
Posledních několik let se ale stále častěji objevují zvláštní kříženci. Čeho ale vlastně? Bajku a silnice? Bajku a cyklokrosu? Trekingu a silnice? Kategorie má již svůj jasný název – Gravel bike. Mě se líbí český výraz „štěrkáč“, který dost napoví. Na první pohled je to silniční kolo, na druhý cyklokrosové a na třetí zjistíte, že je tam více věcí jinak. Delší rám, položenější vidlice s předsazením pro vyšší stabilitu v šotolinách, když to frčí, delší zadní vzpěry a pláště běžně kolem 40mm. Řidítka s rozkročenými oblouky, kotoučové brzdy, ideálně hydraulické. Velký rozsah převodů, spíše lehčích.
Na co vlastně takové kolo je? Rozhodně hlavně na zábavu. Tečka. A nebo obšírněji? – na silnici jede lépe než MTB, ale hůře než silnička, na šotolinu se se silničkou nepustíme a na bajku je to trochu nuda. Sem je tedy ideální. Vyhnu se těžšímu MTB terénu a rázem mám univerzála, který umí přiměřeně a příjemně tak nějak všechno. Chci jet dál a sólo? Pak jej naložím bagáží a je z něj náhrada trekingu, osobně myslím, že lepší. Chci si přeci jen zazávodit? No stačí se rozhlédnout. Na některých MTB závodech jsou tato kola povolena, na CX s nimi určitě můžeme a nakonec už existují báječné závody přímo pro Gravel. Třeba Gravel Blinduro.
Rámy se dělají z karbonu, což přináší pohodlí, dobrou hmotnost a velké možnosti tvarování. Nakládání bagáží asi není zrovna to, co se při výrobě plánovalo. A tak jsou k sehnání také krásné kusy z oceli, z puncem starých expedičních kol, dobrou opravitelností, slušným pohodlím, jenže trochu vyšší hmotností. Kompromisem a nejrozšířenějším materiálem tak i u gravel bajků bude asi dural. Lehký, pevný, relativně levný, spolehlivý.
A co dál? No to se teprve uvidí. Cannondale pro příští rok připravil model Topstone a to hned ve třech verzích. Já osobně budu mít díky Koloshopu mimořádnou šanci Cannondale Topstone dlouhodobě testovat. Už teď jej chválí v testech na internetu a boduje jako jeden z nejlepších ke koupi. Jaká bude praxe a co to tedy vlastně je ten štěrkáč, to budu mít možnost již brzy zjistit a má očekávání nejsou zrovna malá. Takže se těším a zvědavostí nemůžu spát.
Cannondale Topstone Disc Apex 1 SE 2019:
Honza Bubla, amabasador Koloshopu
V roce 2022 jsem si splnil svůj velký sen, úspěšné tažení ultra maratonem, kdy jsem na konci srpna za 24 hodin přešel 7 beskydských vrcholů. Vrátil jsem se do Prahy hodně zničený, ale hned za pár dní…
Také náš ambasador Honza se rozhodl vyzkoušet, jaké je to poznávat svět na gravelu. Co jej k tomu vedlo, jak mu kolo vyhovuje a jaké změny na něm provedl? To se dozvíte v tomto krátkém článku.
Kateřina jezdí na Cannondale Scalpel Carbon Women!
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin