Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
Všechny články
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Jak vybrat duši na kolo?

jak vybrat duše

Publikováno: 12. 11. 2021
4 min. čtení
Sdílet

Vybrat duši na kolo není nic složitého. Přesto je potřeba se zaměřit na několik základních faktorů. Chcete-li, aby duše byla vůbec použitelná pro daný ráfek, je rozhodující rozměr duše a typ ventilku. Hmotnost, provedení a kvalita pak ovlivňuje celkové jízdní vlastnosti. 

 

Na našem eshopu naleznete duše méně známých i dominantních značek na trhu jako např. Schwalbe, Mitas, Continental, Maxxis, Michelin či Tubolito.

jak vybrat duši

 

Rozměr duše je základem

V této části je nejdůležitější průměr a šířka. Průměr duše musí vždy odpovídat průměru ráfku / pláště kola. Duše je však také pružný komponent a jako takový je v praxi možný použít pro více šířek ráfků / plášťů. Dané rozpětí je vždy na duši uvedeno. A jak může takové označení vypadat?

 

Je několik typů označení velikosti duše:

  • ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation) - nejpřesnější a nejjednoznačnější označení udávající šířku duše a vnitřní průměr v milimetrech, např. 18-28/622, kde 18-28 udává minimální a maximální šířku pláště a 622 udává vnitřní průměr patek pláště a tedy i ráfku.

  • Palce - často viděné označení zejména u horských kol, udávající přibližný vnější průměr pláště a jeho šířku, např. 26x1,50"-1,75". Někdy je však možné se setkat i s označením ve zlomcích, tedy např. 26x 1 ½ - 1 ¾.

  • Francouzský rozměr - toto označení se nejvíce vyskytuje u silničních kol, u horských toto nenajdeme. Označení udává přibližný vnější průměr a šířku duše, např. 700x23-25. Hodnoty jsou také v milimetrech.

 

 

 

Na našem eshopu naleznete duše pod těmito rychlými odkazy:

- 26 - 29” horské

- 28” silniční

- 28” trekingové

- 10 - 24” duše.

 

Jak na výběr vhodného ventilku duše?

Na trhu lze v současnosti najít čtyři druhy ventilků - AV (autoventilek), FV (galuskový, Presta), DV (Dunlop) a RV (Regina). Na tuzemském trhu se však setkáte převážně s AV (autoventilek) a FV (galuskový, Presta) a v menší míře s DV (Dunlop). Ventilek RV (Regina) se používá prakticky pouze v Itálii, a proto se ním u nás téměř nesetkáte.

 

jak vybrat duši

 

Při volbě ventilku duše je třeba brát v potaz, aby odpovídal otvoru v ráfku.

 

jak vybrat duši

 

V praxi lze technicky autoventilkovým otvorem (8 mm) protáhnout galuskový ventilek (6 mm) / Dunlop (8 mm). Vzniklý volný prostor kolem ventilku je však potřeba alternativně vymezit. V případě galuskového otvoru lze protáhnout pouze galuskový ventilek.

 

Autoventilek - je v současnosti velmi oblíbený. Je snadné ho nafouknout, není třeba žádné šroubování či speciální obsluhy.

 

Galuskový ventilek - je díky menšímu průměru zároveň lehčí (cca 4-5 g). Na základě toho je často brán pro závodní účely. Oproti autoventilku se však musí před huštěním povolit a poté opět utáhnout. Má také na špici tenký hrot, proto je třeba zejména u začátečníka dát pozor při nasazení a sundání pumpy. Pokud s sebou pumpu vozit nechcete, může se jako šikovný pomocník hodit redukce na autoventilek, s jehož pomocí duši dofouknete na každé čerpací stanici.

jak vybrat duši

Dunlop ventilek - je více rozšířený v zahraničí. Výhodu ventilku můžete nalézt v rychlém vypuštění. Samotná montáž a demontáž  však vyžaduje rozšroubování, prostrčení ráfkem a znovu sešroubování.

jak vybrat duši

 

Jak na výběr vhodné délky ventilku duše?

Chcete-li vybrat správnou délku ventilku, zaměřte se na výšku ráfku. Ventilek musí ráfek přečnívat tak, aby bylo možné nasadit pumpu pro nahuštění. V případě extra vysokých Aero ráfků je potřeba mít i duši s extra dlouhým ventilkem (až 80 mm), případně lze použít speciální nástavec, který ventilek prodlouží. Tyto nástavce naleznete na našem eshopu v kategorii Ventilky a příslušenství

jak vybrat duši

 

 

Je třeba řešit hmotnost duše?

Hmotnosti rotačních částí kola, kam zařazujeme i duše, mají oproti hmotnostem jiných komponentů větší vliv na jízdní vlastnosti kola (zejména akceleraci). Z tohoto důvodu by se hmotnost duše neměla opomíjet.

 

V praxi se pro závodní použití volí ultralehké (ultralight) duše, avšak pozor, tyto jsou také méně odolné proti defektu. Je tedy nutné přihlédnout i k terénu, po kterém jezdíte nejčastěji. Tento vztah můžeme vyjádřit přímou úměrou - čím jednodušší / lehčí terén, tím lehčí duše.

 

Co dělat při defektu duše? 

Je několik možností, jak můžete řešit píchlou duši. Jednou z nich je převážení duše náhradní. Starou defektovou duši si poté můžete v klidu opravit doma a vozit ji s sebou jako duši náhradní. Druhou možností je oprava duše na místě v danou chvíli. Pro tyto účely existují nejrůznější lepící i samolepící záplaty či speciální lepidla, které u nás také můžete najít v sekci Lepidla a lepení

 jak vybrat duši

 

Na závěr je nutné říct, že nové duši se však nic nevyrovná, a proto doporučujeme dojet s opravenou duší, kam bude nezbytné a tuto vyměnit za novou.

 

Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti vhodnou volbou pro ráfek a plášť, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.

 

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin