Jak předělat kola na bezdušový systém?

V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.

Co je to bezdušový systém?

Jak předělat kolo na bezdušový systém?

Z názvu už je patrné, že se jedná o systém, který nevyužívá mezi ráfkem kola a pláštěm duši, ale pouze vzduch. Stejně jako auta či motorky jezdí bez duší už léta, bezdušový systém se i v cyklistice stal v posledních letech v podstatě standardem ve své více jak dvacetileté historii. Bezdušové pláště vznikly především kvůli eliminaci klasických defektů, jako jsou různá propíchnutí duše od trnů, ostrých kamenů, skla nebo hřebíků. U bezdušových plášťů rovněž nehrozí riziko tzv. procvaknutí duše při přejíždění nejrůznějších překážek. Mezi další velké předností patří snížení tření mezi duší a pláštěm a hlavně celková hmotnosti kola. Dnes se systém bezdušových plášťů často využívá u trailových, endurových, sjezdových ale i gravelových kolech. Bezdušové pláště už můžete najít i u silničních kol.

Tento systém má ale i svá specifika. Nelze ho udělat u každého kola nebo pláště. Základem úspěchu je mít ráfky, které podporují tubeless systém, patky ráfku jsou k tomu přizpůsobené. Dříve se dělaly tvz. bezdušáky i z obyčejných ráfků, ale hrozilo riziko, že se plášť z patky svlékne. Dalším důležitým prvkem je plášť s označením tubeless ready ve zkratce TLR, TR, TLE apod. Tyto pláště se od běžných dušových plášťů liší tím, že mají nejčastěji kevlarovou patku a méně pórovitou strukturu, tak aby pláštěm neutíkal vzduch. Po dobře vybraném ráfku a plášti už zbývá vybrat ventilekbezdušovou pásku do ráfku a tmel

Jak předělat kolo na bezdušový systém?

Výhody a nevýhody bezdušového systému

Mezi hlavní výhody bezdušových plášťů patří možnost jezdit na nižších tlacích a s tím souvisí i lepší přilnavost, lepší trakce a komfort. Díky chybějící duši nedochází u bezdušáků k tak častým defektům z důvodu procvaktutí duše nebo najetím na trn nebo jiný ostrý předmět. Pokud k tomu i tak dojde, pravděpodobně si toho kolikrát ani nevšimnete a to díky těsnícímu tmelu, který dokáže zacelit otvory až do velikosti 4 mm. Při větším poškození pláště, které již tmel neopraví lze otvor opravit knoty a nebo do pláště vložit duši, aby se mohlo pokračovat ve vyjížďce. Nevýhodou TLR plášťů může být jejich instalace, která někdy může být opravdu náročná. Může se stát, že při dlouhodobějším nepoužívání se kola mohou pomalu vyfukovat, díky stékajícímu tmelu z vnitřní plochy pláště. Další menší nevýhodou je možné svléknutí pláště z ráfku při jízdě s nízkými tlaky v plášti. Přes všechny možné plusy a mínusy si myslím, že bezdušový systém je v dnešní době takový standard, který k převážně horské cyklistice patří. 

Lákají vás "bezduše", ale nevíte, jak na to? 

Pro předělání kol na bezduše je v prvním kroce nutné pořádně očistit a odmastit ráfek a to pomocí například isopropylalkoholu nebo Muc-Off Glue remover. Pokud je ráfek dostatečně očištěn následuje nalepení bezdušové pásky, která zabraňuje, aby vzduch a tmel unikal skrz ráfek. Samozřejmě existují i tvz. UST ráfky, které nemají vnitřní plochu provrtanou pro niple kudy by mohl ucházet vzduch, jako jsou například kola Mavic Crossmax XL a nemusí se do nich páska lepitSprávná šířka pásky se určuje dle vnitřního průměru ráfku, takže pokud máte vnitřní průměr ráfku 24 mm je vhodné použít pásku o šíři 25 mm. Vybírat se dá z mnoha druhů pásek, ale osobně mám nejvíce vyzkoušené pásky od Stans No Tubes nebo Muc-Off, které fungují opravdu skvěle. 

Jak předělat kolo na bezdušový systém?

 

Co se týče instalace pásky je nejlépe pásku začít nalepovat přibližně 5 cm před otvorem pro ventilek a po nalepení pásky kolem celého obvodu kola skončit zase 5 cm za otvorem pro ventilek. Páska by měla být napnutá a dobře přilepená k ráfku. Pokud je vše dobře uděláno následuje instalace bezdušového ventilku, který je potřeba pořádně dotáhnout, aby dobře těsnil. U ventilků je potřeba si dát pozor na správnou délku a tvar těsnění na konci  ventilku. Vybírat se dá z mnoha modelů a hlavně barev (např. iiSuper patented Alloy bezdušový ventilek), které mohou skvěle doplnit celkový styl kola. Do připraveného ráfku už stačí nasadit bezdušový plášť a aplikovat tmel dle vlastního výběru, v našem servisu využíváme především tmel Stans No Tubes Quart a Muc-Off No Puncture. Co se týče samotné aplikace tmelu, jsou dva způsoby a to nalít tmel přímo do pláště dokud není plně nasazen na ráfek, ale je riziko, že se tmel vylije pokud nepůjde plášť dobře nasadit. Druhou a bezpečnější variantou je aplikace tmelu pomocí injektoru přes bezdušový ventilek. Důležité je správné dávkování (každý tmel ho má jiné), ale například Muc-Off No Puncture má následující pro silniční pláště 30-45 ml, MTB 26” a 27,5” 60 - 75 ml, gravel 60 - 75 ml, MTB 29” 105 -140 ml a pro downhill pláště se doporučuje 120 - 140 ml. 

Jak předělat kolo na bezdušový systém?

Pro prvotní nafouknutí je nejlepší použít kompresor nebo dílenskou pumpu s tlakovým zásobníkem (Blackburn Chamber Tubeless), které svým tlakem zajistí, aby plášť správně zaskočil do ráfku. Správné zaskočení pláště je nejčastěji doprovázeno hlasitými ranami. Pokud je vše v pořádku, můžete vyrazit na vyjížďku. Těsnící tmel je vhodné pravidelně doplňovat 1x 2-3 měsíce. Pokud vás na trailu zaskočí větší defekt, který tmel nezalepí dá se plášť efektivně opravit pomocí knotů (Lezyne Tubeless repair kit), které otvor zacelí a zase se může jezdit. Většina tmelů již akceptuje CO2 bombičky, kterými můžete rychleji kolo nafouknout, ale nikdy nenahradí správné nahození plášťů do ráfků pomocí kompresoru. 

Jak předělat kolo na bezdušový systém?

 

Předělání kola na bezdušové pláště není žádná velká věda a zvládne to určitě každý, ale pokud se vám do toho z nějakého důvodu nechce, neváhejte se obrátit na naše kolegy v servisu, kteří vám rádi s tubeless systémem rádi pomůžou.

Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti ohledně bezdušového systému vašeho stávajího či nového kola, rádi vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.

Ondra Kinkor, vedoucí pražské pobočky Koloshop.cz

×
produkty k porovnání
Porovnat